Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Lefebvre, Henri (1905-1991) HIST. `lefebvre.wav', `play"]

Filòsof i sociòleg francès. Va néixer en el Beárn. Va iniciar estudis d'enginyeria que va haver d'abandonar a causa d'una greu malaltia. Traslladat a Aix en Provenç, va estudiar dret i filosofia, sota la influència de Maurice Blondel. El 1925 es va traslladar a París, on es va unir al grup de filòsofs (Guterman, Morhange, Politzer, Friedman, Nizan) que formaven una «avantguarda» intel·lectual contra la filosofia oficial representada llavors pel bergsonisme, la filosofia acadèmica de Alain, l'intel·lectualisme de Brunschvicg i el positivisme. En aquesta època es va interessar per la filosofia de Nietzsche i Schelling, i junt amb els seus companys va publicar la revista Philosophes que competia amb el grup dels surrealistes. No obstant això, aquesta competència li va conduir a travar amistat amb Tristany Tzara i a integrar-se en el grup dels surrealistes, mantenint una estreta amistat amb Paul Eluard. A partir dels seus contactes amb André Bretó comença el seu interès per la filosofia de Hegel, que li condueix a Marx. També es va interessar pel psicoanàlisi.

El descobriment del marxisme li condueix a ingressar en el Partit Comunista Francès, encara que ja des d'aquesta època va mantenir una posició no «ortodoxa». El 1930 publica, junt amb Norman Guterman, la Consciència mistificada, obra en què es manifesten els seus principals interessos intel·lectuals: l'estudi de la alienació, la crítica de l'Estat i els textos del jove Marx, que tradueix i edita. Aquest estudi del marxisme vinculat a l'herència de Hegel, i que Lefebvre relaciona també amb el llegat intel·lectual de Nietzsche, li provoca friccions importants al si de l'organització comunista i la ruptura amb els seus antics amics G. Politzer i P. Nizan. El 1958, després de criticar els horrors de l'estalinisme i l'esclerotización del marxisme a les mans d'intel·lectuals que ho convertien en una nova escolàstica, és a dir, en una ideologia esclerotitzada i dogmàtica, va abandonar el partit comunista.

No obstant això, lluny d'abandonar el marxisme, ho reivindica com a base de la tradició emancipatoria, revolucionària i crítica de la història de la humanitat. Durant els anys seixanta va formar part del grup inicial del cridat moviment situacionista, que va estar en la base de l'alçament contestatario que va tenir la seva eclosió al Maig de 1968 i que es va iniciar a l'Universitat de Nanterre, en el departament de Sociologia de què Lefebvre era catedràtic. També per aquesta època Lefebvre va continuar les seves anàlisis sociològiques sobre la vida quotidiana, i el 1958 publica una nova versió de la seva Crítica de la vida quotidiana apareguda primerament el 1947. La segona part d'aquesta obra va aparèixer el 1961, i en ella denuncia l'alienació de la vida quotidiana sotmesa als mecanismes de l'alienació de la societat capitalista, i en la que allò quotidià es mostra com resultat del món de la estructuralistes com Althusser, que afirmaven l'existència d'una ruptura entre el jove Marx i el Marx madur, i que ratllaven els estudis de Marx sobre la alienació com pròpies d'un humanisme precientífic. En contra d'això, Lefebvre va sostenir l'existència d'una continuïtat en el pensament marxista, les bases del qual han de trobar-se en una interpretació radical del pensament de Hegel. D'altra banda, i en contra dels que ratllaven a Nietzsche de protofascista, Lefebvre va defensar moltes de les tesis del dit autor a qui més aviat considerava pròxim a l'anarquisme.

{ewl MVBMP2, ViewerBmp2, 7',`bibliolefebvre"] !book3.bmp} Obres

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.