Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

objectivitat com intersubjectivitat GEN.

En la filosofia medieval i en els autors del segle XVII (especialment Descartes), l'objectivitat és una representació, un objecte del pensament, tingui o no realitat extramental. D'aquesta manera, per exemple, alguns entenen l'universal com tenint objectivitat en el pensament, encara que no tingui realitat fora d'ell. Aquest significat és el que predomina en autors com Descartes, Spinoza o Berkeley, per exemple. A partir de Kant el significat canvia i es matisa. Per a aquest autor, el caràcter d'objectivitat és el que correspon al que té una realitat empírica, i s'oposa a subjectivitat. D'aquesta manera, l'objectivitat és el que dóna compte de l'experiència. Per a Kant el caràcter objectiu del coneixement ve determinat per l'objectivació produïda per les intuïcions pures a priori de la sensibilitat i els conceptes purs a priori de l'enteniment. En canvi, per a Kant, el merament subjectiu és el purament aprióric. El fet que l'objectivitat depengui de les condicions transcendentals no implica que es remeti al subjecte (el que provocaria que allò objectiu seria merament subjectiu), ja que l'aplicació de les categories, com la de causa, per exemple, permet que el món fenomènic sigui el mateix per a tots els subjectes, de manera que aquestes categories són garantia d'objectivitat en tant que intersubjectivitat.

En les concepcions fenomenològiques, com la d'A. Meinong, per exemple, es rebutja la concepció kantiana de l'objectivitat generada o constituïda per les funcions transcendentals del pensar. Així, per a aquests autors, l'objectivitat d'un objecte, fins i tot dels merament possibles, no consisteix que sigui o no captat, sinó només en la possibilitat de ser-ho i de convertir-se en vivència. En qualsevol cas, la concepció d'allò objectiu tendeix a entendre's com allò que es refereix a l'exterior a la consciència i és independent del subjecte particular o individual, és a dir, independent de tal o tal subjecte determinat, però dependent d'algun procediment o mètode que permeti l'objectivació intersubjectiva.

Veure objectivitat i intersubjectivitat.
 

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.