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Es pot dir que, si el postulat del determinisme és vàlid, llavors el futur es podria explicar en termes del passat; i això significa que, si un conegués prou del passat, seria capaç de predir el futur. Però en aquest cas, allò que succeirà en el futur, ja està decidit. I com es pot dir llavors que jo sóc lliure? El que passarà passarà, i res del que jo faci podrà impedir-ho. Si el determinisme és cert, jo sóc presoner sense remei del fat.
Però, què es vol dir quan es diu que el curs futur dels esdeveniments està ja decidit? Si el que es vol dir és que alguna persona ho ha ordenat, llavors la proposició és falsa. Però si l'únic que es vol dir és que, en principi, és possible deduir-ho d’una sèrie de fets particulars del passat, juntament amb les adequades lleis generals, llavors, encara que això sigui veritat, això no implica, en últim terme, que jo sigui presoner del fat sense remei. Ni tan sols implica que les meves accions no introdueixin cap diferència respecte del futur, perquè elles són causes, tant com efectes; de manera que, si fossin diferents, les seves conseqüències serien també diferents. El que implica és que el meu comportament pot ser predit; però dir que el meu comportament pot ser predit no és dir que jo estigui actuant sota constricció. En realitat és veritat que jo no puc escapar al meu destí si s’entén que això no significa sinó que faré el que faré. Però això és una tautologia, exactament el mateix que és una tautologia que passarà el que va passar. I tautologies com aquestes no proven absolutament res sobre la llibertat de la voluntat.
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Versión castellana
Alfred J. Ayer: lo que será, será
Se puede decir que, si el postulado del determinismo es válido, entonces el
futuro se podrá explicar en términos del pasado; y esto significa que, si uno
conociese lo suficiente del pasado, sería capaz de predecir el futuro. Pero en
ese caso, lo que acontecerá en el futuro, ya está decidido. ¿Y cómo se puede
decir entonces que yo soy libre? Lo que va a pasar va a pasar, y nada de lo que
yo haga podrá impedirlo. Si el determinismo está en lo cierto, yo soy el
prisionero sin remedio del hado.
Pero, ¿qué se quiere decir al decir que el curso futuro de los acontecimientos
está ya decidido? Si lo que se quiere decir es que alguna persona lo ha
ordenado, entonces la proposición es falsa. Pero si lo único que se quiere decir
es que, en principio, es posible deducirlo de una serie de hechos particulares
del pasado, juntamente con las adecuadas leyes generales, entonces, aunque esto
sea verdad, ello no implica, en último término, que yo sea el prisionero del
hado, sin remedio. Ni siquiera implica que mis acciones no introduzcan ninguna
diferencia respecto del futuro, porque ellas son causas, tanto como efectos; de
manera que, si fuesen distintas, sus consecuencias serían también distintas. Lo
que implica es que mi comportamiento puede ser predicho; pero decir que mi
comportamiento puede ser predicho no es decir que yo esté actuando bajo
constricción. En realidad es verdad que yo no puedo escapar a mi destino si se
entiende que esto no significa sino que haré lo que haré. Pero esto es una
tautología, exactamente lo mismo que es una tautología que va a pasar lo que va
pasar. Y tautologías como éstas no prueban absolutamente nada acerca de la
libertad de la voluntad.
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Ensayos filosóficos, Planeta-Agostini, Barcelona 1986, p. 255-256.
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