FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
Karl Marx: el materialisme històric
El resultat general a què vaig arribar i que, un cop obtingut, em va servir de guia per als meus estudis, pot formular-se breument d'aquesta manera: en la producció social de la seva existència, els homes entren en relacions determinades, necessàries, independents de la seva voluntat; aquestes relacions de producció corresponen a un grau determinat de desenvolupament de les seves forces productives materials. El conjunt d'aquestes relacions de producció constitueix l'estructura econòmica de la societat, la base real, sobre la qual s'eleva una superestructura jurídica i política i a la que corresponen formes socials determinades de consciència. El mode de producció de la vida material condiciona el procés de vida social, política i intel·lectual en general. No és la consciència dels homes la que determina la realitat; al contrari, la realitat social és la que determina la seva consciència. Durant el curs del seu desenvolupament, les forces productores de la societat entren en contradicció amb les relacions de producció existents, o, el que no és més que la seva expressió jurídica, amb les relacions de propietat en l'interior de les quals s'havien mogut fins llavors. De formes de desenvolupament de les forces productives que eren, aquestes relacions es converteixen en traves d'aquestes forces. Llavors s'obre una era de revolució social. El canvi que s'ha produït en la base econòmica trastorna més o menys lenta o ràpidament tota la colossal superestructura. En considerar tals trastorns importa sempre distingir entre el trastorn material de les condicions econòmiques de producció -que s'ha de comprovar fidelment amb ajuda de les ciències físiques i naturals- i les formes jurídiques, polítiques, religioses, artístiques o filosòfiques; en una paraula, les formes ideològiques, sota les quals els homes adquireixen consciència d'aquest conflicte i el resolen. Així com no es jutja un individu per la idea que ell tingui de si mateix, tampoc es pot jutjar tal època de trastorn per la consciència de si mateixa; és necessari, al contrari, explicar aquesta consciència per les contradiccions de la vida material, pel conflicte que existeix entre les forces productores socials i les relacions de producció. Una societat no desapareix mai abans que siguin desenvolupades totes les forces productores que pugui contenir, i les relacions de producció noves i superiors no se substitueixen mai en ella abans que les condicions materials d'existència d'aquestes relacions hagin estat covades al si mateix de la vella societat. Per això, la humanitat no es proposa mai més que els problemes que pugui resoldre, perquè mirant més de prop, es veurà sempre que el problema mateix no es presenta més que quan les condicions materials per resoldre'l existeixen o es troben en estat d'existir. Esbossats a grans trets els modes de producció asiàtics, antics, feudals i burgesos moderns, poden ser designats com altres tantes èpoques progressives de la formació econòmica. Les relacions burgeses de producció són l'última forma antagònica del procés de producció social, no en el sentit d'un antagonisme individual, sinó en el d'un antagonisme que neix de les condicions socials d'existència dels individus; les forces productores que es desenvolupen al si de la societat burgesa creen al mateix temps les condicions materials per resoldre aquest antagonisme. Amb aquesta formació social acaba, doncs, la prehistòria de la societat humana.
__________________________________________________
Versión en castellano
Karl Marx: el materialismo histórico
El resultado general a que llegué y que, una vez obtenido, me sirvió de guía
para mis estudios, puede formularse brevemente de este modo: en la producción
social de su existencia, los hombres entran en relaciones determinadas,
necesarias, independientes de su voluntad; estas relaciones de producción
corresponden a un grado determinado de desarrollo de sus fuerzas productivas
materiales. El conjunto de estas relaciones de producción constituye la
estructura económica de la sociedad, la base real, sobre la cual se eleva una
superestructura jurídica y política y a la que corresponden formas sociales
determinadas de conciencia. El modo de producción de la vida material
condiciona el proceso de vida social, política e intelectual en general. No es
la conciencia de los hombres la que determina la realidad; por el contrario,
la realidad social es la que determina su conciencia. Durante el curso de su
desarrollo, las fuerzas productoras de la sociedad entran en contradicción con
las relaciones de producción existentes, o, lo cual no es más que su expresión
jurídica, con las relaciones de propiedad en cuyo interior se habían movido
hasta entonces. De formas de desarrollo de las fuerzas productivas que eran,
estas relaciones se convierten en trabas de estas fuerzas. Entonces se abre
una era de revolución social. El cambio que se ha producido en la base
económica trastorna más o menos lenta o rápidamente toda la colosal
superestructura. Al considerar tales trastornos importa siempre distinguir
entre el trastorno material de las condiciones económicas de producción -que
se debe comprobar fielmente con ayuda de las ciencias físicas y naturales- y
las formas jurídicas, políticas, religiosas, artísticas o filosóficas; en una
palabra, las formas ideológicas, bajo las cuales los hombres adquieren
conciencia de este conflicto y lo resuelven. Así como no se juzga a un
individuo por la idea que él tenga de sí mismo, tampoco se puede juzgar tal
época de trastorno por la conciencia de sí misma; es preciso, por el
contrario, explicar esta conciencia por las contradicciones de la vida
material, por el conflicto que existe entre las fuerzas productoras sociales y
las relaciones de producción. Una sociedad no desaparece nunca antes de que
sean desarrolladas todas las fuerzas productoras que pueda contener, y las
relaciones de producción nuevas y superiores no se sustituyen jamás en ella
antes de que las condiciones materiales de existencia de esas relaciones hayan
sido incubadas en el seno mismo de la vieja sociedad. Por eso, la humanidad no
se propone nunca más que los problemas que pueda resolver, pues mirando más de
cerca, se verá siempre que el problema mismo no se presenta más que cuando las
condiciones materiales para resolverlo existen o se encuentran en estado de
existir. Esbozados a grandes rasgos los modos de producción asiáticos,
antiguos, feudales y burgueses modernos, pueden ser designados como otras
tantas épocas progresivas de la formación económica. Las relaciones burguesas
de producción son la última forma antagónica del proceso de producción social,
no en el sentido de un antagonismo individual, sino en el de un antagonismo
que nace de las condiciones sociales de existencia de los individuos; las
fuerzas productoras que se desarrollan en el seno de la sociedad burguesa
crean al mismo tiempo las condiciones materiales para resolver este
antagonismo. Con esta formación social termina, pues, la prehistoria de la
sociedad humana.
__________________________________________________
«Prefacio» en Contribución a la crítica a la economía política, Alberto
Corazón, Madrid 1970, p. 37-38.
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.