FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
La quaestio (literalment, pregunta) va ser el mètode d'estudi i ensenyament de l'escolàstica medieval a partir del segle XII. En aquest ensenyament el mètode generalment continuat consistia en una triple procés:
es partia d'una lectio o lectura d'algun text,
es prosseguia amb la meditatio, que ampliava el tema proposat i, finalment,
s'efectuava un procés d'anàlisi més profund a partir de la discussió d'una quaestio, que constituïa el nucli de l'exposició i l'ensenyament de la teologia i la filosofia en l'escolàstica.
Si aquestes quaestio eren producte de les disputatio ordinariae, que mantenien els professors de teologia, s'anomenaven quaestiones disputatae, en canvi, si es tractava de qüestions que afectaven diversos temes i escollits en qualsevol ordre, s'anomenaven quaestiones quodlibetales o quodlibeta. Els aspirants a llicenciar-se en teologia havien de discutir aquestes quaestiones quodlibetales dos cops a l'any, abans de Nadal i de Pasqua. Normalment el tema de les quaestio era suggerit per col·leccions de textos de la Biblia, d'Aristòtil, de Boeci o, molt habitualment, del llibre de les Sentències de Pere Llombard.
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.