FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
Plató: coneixement (ser), ignorància (no ser) i opinió (esdevenir)
-[...] Digues-nos: el que coneix, coneix quelcom o no coneix res? Contesta’m tu per ell.
-Contestaré -va dir- que coneix quelcom.
-Quelcom que existeix o que no existeix?
-Quelcom que existeix. Com es pot conèixer el que no existeix?
-Mantindrem, doncs, fermament, des de qualsevol punt de vista, que el que existeix absolutament és absolutament cognoscible, i el que no existeix en cap manera, enterament incognoscible?
-Perfectament dit.
-Bé, i si hi ha quelcom tal que existeixi i que no existeixi, no estaria en la meitat entre el purament existent i l’absolutament inexistent?
-Entre una cosa i l’altra.
-Així, doncs, si sobre el que existeix hi ha coneixement i ignorància necessàriament sobre el que no existeix, sobre això un altre intermedi que hem vist cal buscar quelcom intermedi també entre la ignorància i el saber, comptant que es de semblant cosa?
-Ben cert.
-Sostindrem que hi ha quelcom que s’anomena opinió?
[...] 477a-b.
-Per tant, si allò cognoscible és l’ésser, allò opinable no serà l’ésser sinó una altra cosa?
-Una altra.
-S’opinarà, doncs, sobre allò que no existeix? O és impossible opinar sobre allò no existent? Posa pensaments en això: el que opina no té la seva opinió sobre quelcom? O és possible opinar sense opinar sobre res?
-Impossible.
-Per tant, el que opina opina sobre alguna cosa?
-Sí.
-I el que no existeix no és «alguna cosa», sinó que realment pot anomenar-se «res»?
-Exacte.
-Ara bé, a allò que no existeix li atribuïm forçosament la ignorància, i al que hi ha el coneixement?
-I amb raó -va dir.
-Per tant, no s’opina sobre allò existent ni sobre el no existent?
[...]
-(l’opinió) està en meitat d’ambdues? (enmig del coneixement i de la ignorància)
-Sí.
-Serà, doncs, un terme mitjà entre una i una altra.
[...] 478b - d.
__________________________________________________
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.