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L'enteniment comú humà, que, com merament sa (no encara conreat) es considera com el mínim que sempre es pot esperar del que pretén el nom d'home, té per això també l'humiliant honor de veure's cobert amb el nom de sentit comú (sensus communis), de tal manera que per la paraula comuna -no sols en la nostra llengua, que aquí, realment, tanca una doble significació, sinó també en diverses altres- s'entén vulgare, allò que es troba a tot arreu, allò la possessió de la qual no constitueix un mèrit ni cap avantatge.
Però per sensus communis ha d'entendre's la idea d'un sentit que és comú a tots, és a dir, d'un Judici que, en la seva reflexió, té en compte pel pensament (a ‘priori') el mode de representació dels altres per atenir el seu judici, per dir-ho així, a la raó total humana, i, així, evitar la il·lusió que, nascuda de condicions privades subjectives, fàcilment preses per objectives, tindria una influència perjudicial en el judici. Ara bé: això es realitza comparant el seu judici amb altres judicis no tant reals com més aviat merament possibles, i posant-se al lloc de qualsevol altre.
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Crítica del juicio, § 40 (Espasa Calpe, Madrid 1991, 5ª ed., p. 245).
Versión en castellano
Immanuel Kant: el sentido común
El entendimiento común humano, que, como meramente sano (no aún cultivado) se
considera como lo menos que se puede esperar siempre del que pretende el
nombre de hombre, tiene por eso también el humillante honor de verse cubierto
con el nombre de sentido común (sensus communis), de tal modo que por la
palabra común -no sólo en nuestra lengua, que aquí, realmente, encierra una
doble significación, sino también en varias otras- se entiende vulgare, lo que
en todas partes se encuentra, aquello cuya posesión no constituye un mérito ni
ventaja alguna.
Pero por sensus communis ha de entenderse la idea de un sentido que es común a
todos, es decir, de un Juicio que, en su reflexión, tiene en cuenta por el
pensamiento (a priori) el modo de representación de los demás para atener su
juicio, por decirlo así, a la razón total humana, y, así, evitar la ilusión
que, nacida de condiciones privadas subjetivas, fácilmente tomadas por
objetivas, tendría una influencia perjudicial en el juicio. Ahora bien: esto
se realiza comparando su juicio con otros juicios no tanto reales como más
bien meramente posibles, y poniéndose en el lugar de cualquier otro.
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Crítica del juicio, § 40 (Espasa Calpe, Madrid 1991, 5ª ed., p. 245).
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