FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
Amb el nom de «místiques medievals», s'al·ludeix fonamentalment a dos grups o escoles de mística cristiana del període medieval, que es desenvolupen principalment a Flandes i Alemanya, des de l'època carolíngia i fins al segle XVII.
La mística alemanya és l'expressió literària en llengua alemanya d'un corrent espiritual, amb fonamentació escolàstica i influència neoplatònica, que produeix obres de caràcter filosòfic, ascètic i poètic, amb les que descriu les experiències i les reflexions provinents, principalment, de monges o religioses (i després de dones particulars, que no vivien als convents, anomenades beguines). Apareix en el segle XII com a moviment de renovació d'una Església que ha d'abandonar les seves formes feudals i ha de renovar els costums del clero. Es distingeix un període inicial, a què pertanyen, entre d'altres, Hildegarda de Bingen, Isabel de Schönau, i les nobles Matilde d'Hackborn, Gertrudis la Gran i Matilde de Magdeburg; un període de floriment, marcat per la influència de les noves ordres mendicants (franciscans i dominics) i de les grans figures místiques del Mestre Eckhart, Joan Tauler i Enric Suso. En el tercer període, cap al segle XV, la mística es transforma en devoció o pietat, amb influència holandesa, coneguda amb el nom de Devotio moderna.
La mística flamenca o holandesa femenina, pròpia dels països Baixos, sorgeix com un moviment de dones piadoses (sobretot cistercenques, però també beguines). Entre elles, destaquen Beatriu de Tenen, o de Natzaret (1200-1268), a qui es deu Les set maneres d'estimar (1235), vertadera descripció de l'experiència mística, i Hadewijch d'Anvers (cap a 1260), en qui la mística troba un elevada expressió poètica.
La mística espanyola floreix quelcom més tard, en el període del barroc; els seus representants són membres pertanyents preferentment a les noves ordes religiosos, fundades després de la Reforma. La carmelita Teresa de Cepeda i Ahumada (1515-1852), coneguda com a santa Teresa d'Àvila, és una de les místiques més importants del cristianisme i la primera dona considerada «Doctora de l'Església», títol que li concedeix Pau VI el 1970. La seva obra més important. Las moradas, també titulada Castillo interior, considera simbòlicament l'ànima com un castell, fet «tot de diamant», amb molts domicilis o habitacions; el recorregut pels set principals domicilis d'aquest castell interior, descrit per la santa, suposa el procés de la unió mística.
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.