Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

orfisme HIST.

Moviment religiós mistèric de l’antiga Grècia. L’origen del cos doctrinal d’aquestes creences es remunta al segle VII o VIII a.C., i la seva fundació es va atribuir al mític poeta i músic traci Orfeu (fill de la musa Cal·líope), que en els seus himnes (himnes òrfics) narra el nucli mític de la creença. No obstant això, les versions que actualment es coneixen dels esmentats himnes, que junt amb Les argonáutiques formen el nucli principal d'aquesta creença, daten del període hel·lenístic. Com a fenomen religiós, es tractava d’una renovació de la religió lligada al culte de Dionís que buscava la purificació o P"2VDF4H (catarsi) a través de rituals de tipus místic i ascètic, en comptes de les de tipus orgiàstic habitualment lligades als cultes dionisíacs.

El nucli doctrinal de l’orfisme era una reinterpretació del mite de Dionís-Zagreu. Segons aquest mite narrat poèticament pels òrfics, Dionís -fill del déu suprem Zeus i de Persèfone-, va ser esquarterat i devorat pels Titans, potències malvades envejoses de Zeus. En aquest sagnant festí van deixar només el cor del petit Dionís, que va ser entregat a Zeus per Pal·las Atenea. Zeus, per venjar la mort del seu fill, després d’ingerir el cor d’aquest i provocar així la seva resurrecció, va castigar els Titans fulminant-los amb el seu raig diví i reduint-los a cendres. D’aquestes cendres va sorgir l’espècie humana que, d’aquesta manera, presenta una natura dual: d’una banda el cos, descendent de les cendres corresponents als Titans; per una altra, el ànima, derivada de la part de les cendres corresponent al cos devorat de Dionís. Igual que el cos de Dionís va quedar presoner al si del cos dels Titans, l’ànima humana -que procedeix de Dionís- és presonera del cos, l’origen del qual són les cendres de la part corresponent als Titans. Es pot veure que, des del punt de la seva estructura, aquest mite comparteix moltes característiques comunes amb altres narracions mistèriques. En moltes d’elles es tracta d’un déu pare i un déu fill; la passió, mort i posterior resurrecció d’aquest, que serveix de model i esperança per a una humanitat dual (cos dolent i orientat al material, i ànima d’origen diví presonera del cos) que ha d’entendre la vida com a preparació per a una altra vida més alta. També el ritu fonamental que es va imposar entre els òrfics consistia en una àpat ritual, en la que es rememorava la passió i mort de Dionisi, és a dir, una comunió en què s’ingereix substància divina, com és comú en altres ritus mistèrics.

Mitjançant aquest mite es volia il·lustrar la creença en una resurrecció i reencarnació mitjançant un procés de transmigració de les ànimes o metempsicosis; d’altra banda, la creença en el dualisme entre un ànima presonera i un cos-presó, engendrava la necessitat de rituals de purificació per als humans ja que, estant la seva ànima presonera del cos, havien d’adoptar normes de conducta orientades a que l’ànima pogués finalment deslligar-se del cos en què estan presoneres, la qual cosa recalcava el caràcter immortal de l’ànima, i la necessitat de fugir de l’ordre de vida mundà habitual.

En l’aspecte cosmològic l’orfisme concep alegòricament l’origen de l’univers a partir de l’escissió en dues meitats d’un ou primigeni, que originen el cel (l’immortal) i la terra (el mortal). D'aquest ou sorgeix també Eros, la missió del qual és la de reunir allò que s’ha escindit mitjançant l’atracció que ha de vincular l’immortal i el mortal, així com la d’engendrar els déus immortals.


A més del seu caràcter estrictament religiós, aquesta doctrina va exercir una notable influència en la filosofia, especialment en Pitàgores i els pitagòrics (de vegades anomenats orficopitagòrics). Però també va influenciar el pensament d'Heràclit, (segons sembla alguns dels fragments que es conserven d’aquest autor, el 62 i el 94, per exemple, són plenament òrfics), i el d'Empèdocles. A través del pitagorisme va influir també en Plató, especialment en la seva concepció de l’ànima. De fet, fins i tot el famós mite de la caverna platònic (que narra la situació d’uns presoners al si d’una cova profunda, i l’alliberament i posterior ascensió d’un d’ells des del seu interior fins l'exterior), pot entendre’s com una il·lustració del procés de purificació: el presoner representaria l’ànima endormiscada al si del cos-caverna-presó, i la seva ascensió cap a la vertadera realitat, il·lustraria el camí del coneixement i de les purificació. També va influir en els estoics i, a partir d’ells, en molts aspectes de la tradició filosòfica grega i en el cristianisme.



Orfeu Mans emblemàtiques dels misteris

 

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.