Capšalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopŔdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filos˛fic El coneixement La realitat L'Ússer humÓ L'acciˇ humana La societat

Hist˛ria -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporÓnia Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Capšalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopŔdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filos˛fic El coneixement La realitat L'Ússer humÓ L'acciˇ humana La societat

Hist˛ria -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporÓnia Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Natorp, Paul (1854-1924) HIST. `natorp.wav', `play"]

Filòsof alemany pertanyent a la neokantiana escola de Marburg. Va néixer a Düsseldorf i va morir a Marburg. Va estudiar a Berlín, Bonn i a Estrasburg. Es va veure influït, especialment, per Hermann Cohen de qui va ser deixeble a Marburg, i del que va prosseguir la seva orientació neokantiana. El 1881 va accedir a un lloc de professor a la Universitat de Marburg, on va exercir fins a la seva mort. Va ser l'editor dels Philosophische Monatschriften, i de l'Arxiv für systematische Philosophie, i junt amb Cohen va editar els Philosophische Arbeiten.

Per a Natorp, com per a Cohen, la filosofia no és un coneixement que es dirigeix a les coses, a l'objecte, sinó a la unitat del mer coneixement. De les coses tracten les ciències, mentre que la filosofia és teoria del coneixement. Al seu torn, la teoria del coneixement tampoc s'interessa pels processos subjectius de l'activitat cognoscent, sinó que només versa sobre els continguts, que són progressives determinacions dels objectes. Per això, aquestes no són pròpiament dades, sinó que són sempre punts d'arribada, i la realitat no és ni allò indeterminat (igual a res), ni les determinacions (sempre provisionals), sinó que és el procés de determinació. Seguint Cohen, va continuar la interpretació de la teoria de les idees de Platˇ a partir de la lògica transcendental kantiana. Aquesta interpretació és l'antítesi de la interpretació de la teoria platònica de les idees elaborada per Arist˛til, ja que per a Cohen i per a Natorp les idees no són entitats d'un món donat, anàlogues a les realitats físiques que participarien d'aquelles, sinó que consideren les idees platòniques com a lleis i mètodes del coneixement. Per això, per a Natorp, la dialŔctica platònica és la ciència del mètode, i la teoria platònica de la participaciˇ del món físic en el món de les idees expressa el fet que els fenòmens són distints graus de desenvolupament de les idees enteses com a mètodes.

També va abordar l'estudi epistemol˛gic de l'estructura lògica de les ciències i es va ocupar d'investigacions psicològiques. En el primer cas, en el seu Fonament lògic de les ciències exactes, (1910) va considerar que la l˛gica és una forma d'ontologia, ja que els a priori en els que es funda no poden ser entesos com a productes de cap formalització prèvia sinó que, al contrari, són fonament de tota ulterior formalització. D'aquesta manera va defensar la identitat entre lògica i matemàtiques, i va concebre el desenvolupament lògic de les matemàtiques de manera totalment independent de les intuïcions de l'espai i el temps, tractant la logicitat com la legalitat del pensament pur. En l'àmbit de les seves investigacions psicològiques, va insistir en la concepció segons la qual la consciència no és només una substància individual ni un mer reflex de la societat, sinó que forma una estructura dinàmica en contínua interacció. Per això, es va dedicar també a la pedagogia social. Va defensar una forma de socialisme no materialista i va destacar el lloc privilegiat que -segons ell- havia d'ocupar la cultura alemanya.

En el pensament de Natorp es mostra també una gran influència de Hegel i, especialment, de Fichte , raó per la qual, encara que sense compartir l'orientació metafísica d'aquests autors, el seu pensament va estar més inclinat que el de Cohen cap a cert misticisme filosòfic.

Obres

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra estÓ sota una llicŔncia de Creative Commons.