|
FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
|
FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
Expressió encunyada per Heidegger a Ser i temps per referir-se a l'aparent circularidad del procés de tota hermenèutica: per comprendre és necessari haver comprès ja prèviament, és a dir, ha d'existir una precomprensió anterior a tota comprensió.
Segons Heidegger, tota interpretació es mou dins l'estructura del «previ», i l'enfoca a partir de l'estudi de la precomprensió. Tota interpretació que hagi d'ocasionar comprensió, ha d'haver comprès ja el que tracti d'interpretar. Però aquest cercle no és un cercle viciós, sinó que roman obert, i expressa l'estructura existenciaria del «previ» peculiar del Dasein (veure text).
Ricoeur concep el cercle hermenèutic com una manifestació del cercle de la creença: creure per comprendre, comprendre per creure.
Gadamer, per la seva banda, enfoca el problema del cercle hermenèutic (veure text) des de la rehabilitació dels pre-judicis (veure text) i, en la línia de Heidegger, considera la interpretació des d'aquesta peculiar estructura de la precomprensió que són els prejudicis incardinats en la tradició. D'aquesta manera, la interpretació apareix com l'actualització d'un projecte. En contra de Schleiermacher, que sostenia la necessitat d'assimilar la mateixa vivència que inspirava l'autor del text a interpretar, Gadamer sosté que la interpretació suposa una fusió d'horitzons (veure text).
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.