FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
Frankfurt, escola de HIST.
Grup de filòsofs alemanys, components de l'Institut per a la Investigació Social («Institut für Sozialforschung»), o membres col·laboradors amb aquest. L'Institut -fundat a Frankfurt, el 1922, pel filòsof argentí Félix Weil- pretenia inicialment orientar-se cap a estudis marxistes, però sota la direcció de Max Horkheimer, que va substituir el 1931 al primer director, Carl Grünberg, va programar metòdicament investigacions interdisciplinàries de filòsofs, sociòlegs, economistes, historiadors i psicòlegs, amb predomini de la filosofia y també de la sociologia.
El grup primitiu, que va publicar els seus estudis en la Revista d'Investigació Social («Zeitschrift für Sozialforschung»), a partir de 1932, estava constituït fonamentalment per Max Horkheimer, director, Pollock, economista, Löwenthal, sociòleg de la literatura, Adorno, teòric de la música i esteta, Erich Fromm, psicòleg social i H. Marcuse, filòsof que posteriorment es va interessar per la psicoanàlisi. D’ells va sorgir l’anomenada «teoria crítica», nucli filosòfic de l'Escola. Mitjançant ella es pretenia, des d’un renovat interès per una interpretació filosòfica hegeliana de Marx, recentment estimulada per l'aparició d'Història i consciència de classe, de Georg Lukács, i de Marxisme i filosofia, de Karl Korsch, revigoritzar la teoria marxista com a crítica a la societat capitalista, a la que aviat es van afegir les teories de Freud aplicades a la societat.
Amb l’arribada de Hitler en poder, l'Institut, els membres del qual eren en la seva majoria d'origen jueu, es va traslladar a Ginebra, després a París i, finalment, a la universitat de Columbia, a Nova York. La primera obra col·lectiva, apareguda el 1936 a París, Estudis sobre autoritat i família, ressaltava la forta estabilitat de la societat burgesa i l'escassa capacitat revolucionària de la classe treballadora que, en les anàlisis marxistes, havia d’exercir el paper de subjecte del canvi social. El 1947, l’aparició als Estats Units de Dialèctica de la il·lustració (traduïda al castellà com a Dialèctica de la Ilustración), obra conjunta d'Horkheimer i Adorno, representa un canvi de postura respecte al marxisme, el nom del qual ja s’evita, apareix una clara falta de confiança en les possibilitats de la classe obrera com a classe revolucionària, i s’insisteix en la crítica a la raó instrumental, culpable de la dominació tecnològica i de la distanciació entre home i natura. El 1949-1950 l'Institut publica Estudis sobre el prejudici, el més conegut dels quals és el dedicat a la «personalitat autoritària», però l’obra en conjunt representa més un avanç en les tècniques empíriques d’investigació social que una variació o evolució de la teoria. Les obres de E. Fromm i H. Marcuse representen la incorporació de les teories de la psicoanàlisi a la teoria crítica. Fromm, que és el primer a tractar la relació entre marxisme i psicoanàlisi, es distancia aviat de l'Escola i el nucli permanent d'aquesta deixa d'interessar-se per la psicoanàlisi fins l'arribada de Marcuse. Aquest representa la integració del pensament clàssic de Freud i critica, com a revisionista, la psicoanàlisi no freudiana de Fromm, encara que modifica substancialment la direcció del «instint de mort»: no tendeix a la destrucció de la vida, sinó a la destrucció de la tensió, del dolor, que genera la vida, orientant cap a l'hedonisme el pessimisme social de Freud (Eros i civilització, 1955). El pessimisme propi de l'escola de Frankfurt respecte de l’alliberament humà reapareix en L'home unidimensional (1964), on s’afirma que l’esperança de la revolució està a les mans de què «manquen de tota esperança». Marcuse va exercir, gràcies a aquestes obres, una profunda influència sobre els moviments contestataris dels anys seixanta i es va convertir en un dels ideòlegs de la les revoltes de 1968.
Quan, a partir de 1948, Horkheimer, Adorno i Pollock tornen a Frankfurt, comença la segona etapa de l'Institut, la filosofia de la qual es difondrà lentament i àmpliament per Alemanya. En els anys seixanta, té lloc l’anomenada «disputa del positivisme», al voltant de la lògica de les ciències socials, entre Adorno i Popper, i Habermas i H. Albert. Després de la mort d'Adorno, el 1969 -la d'Horkheimer ocorre el 1973- acaba la primera època de l’escola de Frankfurt; Jürgen Habermas és el principal representant de la segona época d'aquesta escola, encara que actualment ja està força allunyat de les orientacions inicials.
M. Horkheimer | H. Marcuse | T. W. Adorno | E. Fromm |
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.