Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

La Mettrie, Julien Offray de (1709-1751) HIST. `lamettri.wav', `play"]
{ewl MVBMP2, ViewerBmp2, !lamettri.bmp} Metge i filòsof francès mecanicista i materialista. Va néixer a Saint Dolent, i va estudiar en Coutances, Reims, Cauen i París. Va treballar en Leiden i, de volta a França, va obtenir una plaça de metge militar. Justament les seves experiències en aquest terreny li van encaminar cap a l'observació de l'estreta relació entre els estats fisiològics i els físics, la qual cosa, al seu torn, li va conduir a l'estudi de les relacions entre esperit i matèria, i a la conclusió que els estats psíquics depenen dels físics, tesi que li va portar a recusar tota forma de dualisme psicofísic i a negar l'afirmació d'un ànima espiritual independent del cos. Aquesta tesi ja comença a perfilar-se en la seva primera obra la Història natural de l'ànima (1745, que posteriorment va ser coneguda
com a Tractat de l'ànima), en la que sosté una doctrina sensualista, segons la qual tota l'activitat psíquica procedeix de les sensacions i, per tant, del cos. Aquestes tesis van provocar una gran revolada i una gran oposició. Per elles va ser perseguit i va haver de marxar de França (on les seves obres van ser prohibides i van acabar a la foguera), i refugiar-se novament en Leiden, on el 1747 va escriure la seva obra principal, L'home màquina que, encara que va obtenir un gran èxit, va provocar que també fos perseguit a Holanda. Va acabar trobant refugi en el tall de Frederic II de Prússia, qui va escriure un Elogi de Julien Offroi de la Mettrie. Des de llavors va fixar la seva residència a Berlín, ciutat en què va morir.

Mentre en les seves primeres obres La Mettrie es va mostrar seguidor del mecanicisme cartesià, en El home màquina desenvolupa les tesis de la identitat entre funcions psíquiques i estats corporals. A partir d'aquí va radicalitzar la posició de Descartes que considerava el cos viu dels animals com a màquines, estenent aquesta tesi també en ser humà. Per això rebutja el dualisme cartesià que oposava ànima i cos ja que, basant-se en les seves observacions mèdiques, La Mettrie sustentava que en l'home todos els estats del que s'ha anomenat l'ànima són completament dependents del cos i correlatius a les funcions fisiològiques d'aquest («l'ànima no pot dormir -deia-, quan la sang circula massa de pressa»). D'aquesta manera, en contra del dualisme cartesià oposa un monismo materialista: l'únic real és la natura sota tota la gran riquesa de les seves diverses formes. Per poder explicar els fenòmens psíquics correlatius a les funcions corporals, La Mettrie va rebutjar el concepte passiu de matèria que sustentava Descartes, per a qui aquesta és simple extensió completament aliena al pensament. En comptes d'això, va afirmar que la matèria ja posseeix en si mateixa el principi del moviment de què poden sorgir tant el pensament com totes les diverses formes de vida que, en última instància, són fruit de les diverses maneres d'organització de la matèria. La matèria, perquè, està animada, la qual cosa li permetia explicar les correlacions psicofísiques sense haver de defensar cap forma de dualisme ni cap forma de paral·lelisme.


{ewl MVBMP2, ViewerBmp2, !rellotge2.bmp} D'aquesta manera, els homes, i tots els éssers vius, són màquines, però tan perfectes que «es donen corda a si mateixes». La metàfora del rellotge (paradigma de màquina més desenvolupada en el segle XVIII, i que apareix sovint com a model de les explicacions mecanicistas de l'època) la va substituir i va desenvolupar més en una altra obra, L'home planta (1748), en la que va proposar una analogia diferent de la de la màquina, ja que aquesta, com el rellotge, sembla necessitar algun element extern que li proporcioni el moviment. En canvi, el model de la planta ofereix el d'un organisme que, sorgit de la terra i alimentat per ella i el sol, desplega tota la seva vida, indicant amb això que la natura es basta a si mateixa, ja que, conforme al seu monisme, només hi ha una única substància amb diverses modificacions i un principi de moviment que és immanent a la
matèria mateixa. ( Per això s'ha dit que les seves tesis són semblants a les del hilozoísme). «L'ànima és -deia- una paraula buida a què no correspon cap idea, i que els homes raonables només usen per referir-se a la part pensant que hi ha en nosaltres. Un cop acceptada l'existència d'un principi de moviment, els cossos animats posseeixen tot quant necessiten per moure's, sentir, pensar, penedir-se, en una paraula, comportar-se tant en la vida física com a moral, que depèn d'aquella».

D'aquesta manera també va afirmar, avançant-se a tesi desenvolupada posteriorment pels evolucionistas, que entre els animals i l'home i, en general, entre els éssers vius, només es donen diferències de gradació, no de natura. Al mateix temps, aquesta tesi la va estendre a la continuïtat entre natura, moral i art. Per això afirma que la mateixa natura és la que ens proporciona les pautes del comportament moral. La Mettrie concep una moral hedonista, molt influïda pel epicureísmo. El 1748 publica Discurs sobre la felicitat, el 1750 El sistema d'Epicur i el 1751 L'art de gaudir o escola de la voluptuositat, obres en què desenvolupa la seva concepció moral, segons la qual la natura ens impulsa al gaudi sensorial -raó per la qual també se li ha considerat com un pensador llibertí-, encara que el gaudi no contradiu el vertader amor al proïsme. De fet, i en contra dels que pensaven que sense la creença en Déu no hi hauria vertaders valors morals, considerava més aviat que les religions són les autèntiques enemigues de la moral i atemoreixen a la humanitat, raó per la qual les rebutjava totes. Es va declarar partidari de la versió epicúria formulada per Lucreci en el seu De rerum natura.

{ewl MVBMP2, ViewerBmp2, 9',`bibliomettrie"] !book3.bmp} Obres

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.